02. duben 2025

Církev zve k novému pohledu na pastoraci lidského života

Před třiceti lety papež Jan Pavel II. vydal encykliku Evangelium vitae – poselství o tom, že každý lidský život je dar, který stojí za to chránit. Letos, při výročí tohoto dokumentu, představilo Dikasterium pro laiky, rodinu a život nový text s názvem „Life is Always a Good: Initiating Processes for a Pastoral Care of Human Life“ (Život je vždy dobro: Zahájení procesů pro pastoraci lidského života), který upozorňuje, že jedním z určujících rysů naší společnosti je ztráta schopnosti rozlišovat mezi dobrem a zlem. Mnoho lidí vnímá dobro a zlo jako dva protiklady se stejnou morální vahou, nebo dokonce považuje zlo za něco nezbytného pro uskutečnění dobra. Ve skutečnosti však pouze dobro má podstatu a hodnotu; zlo je nedostatkem dobra, nikoli jeho menší mírou. Proto je naléhavě nutné investovat do formace svědomí. Jakákoli nejasnost mezi dobrem a zlem vyvolává pocit prázdnoty a způsobuje hluboké utrpení v osobním i společenském životě (s. 11).

Zní to možná trochu akademicky, ale jde o něco velmi praktického: o výzvu, aby se církev i jednotliví křesťané znovu naučili vidět hodnotu života ve všech jeho podobách – od početí až po stáří, od radostných chvílí až po bolestné. Rodiny by měly být místem, kde se budují vztahy lásky, pohostinnosti a bratrství, a kde dochází k první proměně vztahů mezi lidmi, generacemi, komunitami a vesnicemi. Realita je však taková, že nespočet přístupů vede k marginalizaci a vylučování lidí, čímž porušují jejich důstojnost prostřednictvím praktik, které umožňují jejich systematické opomíjení. Stačí pomyslet na nenarozené, seniory, chudé a situaci žen v mnoha zemích. Takové přístupy se rozvíjejí v kontextu osamělosti, sociálního opuštění, strachu, zoufalství a chudoby, a to jak v rodinách, tak na ulici (s. 8).

Dokument vyzývá ke spoluzodpovědnosti celé církevní komunity – laiků, pastýřů, mladých, seniorů i celých rodin. Součástí pastorační obnovy má být také operační plánování: analýza reálné situace, interpretace ve světle víry a Magisteria, stanovení vize a konkrétních kroků, které lze ověřit v praxi.Upozorňuje, že bez jednoty cílů a koordinace mohou být iniciativy neefektivní.

Nejen mluvit, ale naslouchat

Tváří v tvář dnešním „existenciálním periferiím“ musí církev rozvíjet nové kompetence, aby mohla doprovázet mladé lidi, rodiny a komunity. Naší povinností je pomáhat těm, kdo žijí v osamělosti, zoufalství a duchovní prázdnotě, zejména v podmínkách extrémní chudoby. Relativizace hodnoty lidského života se navíc dotýká i oblastí socioekonomického rozvoje mnoha národů po celém světě, které jsou svědky „kultury vyřazování“ – například v podobě marginalizace seniorů, násilí na ženách, zneužívání dětí a chudoby (s 16). Dokument vybízí k tomu, aby pastorace života nebyla jen o přednáškách a kampaních, ale hlavně o naslouchání a rozlišování – tedy o rozhovoru s lidmi a s Bohem. Každá farnost, společenství nebo rodina může zkoumat, kde kolem nás život potřebuje podporu – ať už jde o nemocné, osamělé, děti, seniory, nebo lidi na okraji společnosti.

Zasévat semena naděje

Církev připomíná, že péče o lidský život se netýká jen témat, jako je potrat či eutanazie.
Život se chrání i tehdy, když se stavíme proti násilí, diskriminaci, chudobě nebo vyřazování starých a slabých. Kultura života se buduje i tím, jak se k sobě chováme – doma, v práci, v komunitě.
Pastorace má vycházet reality – z konkrétního života lidí, nikoli z teoretických modelů. „Nečekejme na dokonalý okamžik, který nikdy nepřijde,“ říká dokument. Církev má být aktivní, tvořivá a otevřená.
Každý z nás může zasévat semena života – třeba povzbuzením, pomocí potřebnému, nasloucháním tomu, kdo je sám. Tyto malé skutky mají sílu proměňovat svět víc, než se zdá.

Pozvání k cestě

Je nezbytné proměnit plánování pastorační péče ve farnostech a diecézích tak, aby se rozvíjela systematická činnost zaměřená na formaci, pohostinnost a vhodné doprovázení v otázkách souvisejících s lidským životem ve všech jeho situacích a fázích vývoje. Nový pastorační rámec není seznam příkazů, ale pozvání k cestě. Akcentováno je šest základních předpokladů:

Synergická integrace – usilování o dobro všech, nikoli jen o kompromisy.
Pomáhá církvi znovu promýšlet, jak mluvit o životě srozumitelně a s nadějí, jak spolupracovat napříč generacemi a jak hledat dobro, které přesahuje osobní zájmy.

Pastorační leadership – lidé, kteří rozumějí tradici církve a umí ji přenášet do současnosti.

Nepřetržité rozlišování – podle navržené synodální metody.

Operační konzistence – sladění vize s realitou a plánování podle dostupných sil.

Mentalita hojnosti – vnímání rozmanitosti členů komunity jako příležitosti.

Generativní dialog – naslouchání a odvaha hledat nová řešení.

Formace a odvaha

Zvláštní důraz se klade na vzdělávání. Nestačí mít dobré úmysly – je potřeba také chápat, proč církev lidský život vnímá jako posvátný, a umět o tom mluvit s respektem a citlivostí.
K tomu je třeba lidí, kteří jsou připraveni naslouchat, doprovázet a vést druhé – kněží i laiků. „Život, který jsme povoláni chránit a podporovat, není pojem,“ připomíná text. „Vždy se projevuje skrze skutečného člověka.“

Závěrem dokument vyzývá k systematické formaci věřících v úctě k člověku a jeho důstojnosti. To se týká všech oblastí pastorační služby – od katecheze přes doprovázení rodin až po vzdělávání na katolických školách a univerzitách. Rozhodující je výchova pastoračních pracovníků, kteří budou schopni dál formovat rodiny, manžele a mladé lidi, aby v každodenních rozhodnutích respektovali lidský život. Protože – jak zní název dokumentu – život je vždy dobro.

Celý text (v angličtině a dalších světových jazycích) najdete zde:
🔗 laityfamilylife.va – Life is Always a Good