Církev proti kultuře odhazování starších lidí – shrnutí
The Church Against the Throwaway Culture of the Elderly [EN]
Josephine Lombardi se zabývá fenoménem „kultury odhazování“, kterou papež František označuje za morální krizi dnešní doby – svět, kde se nejen věci, ale i lidé považují za zbytečné a nahraditelné.
1. Podstata „kultury odhazování“
- Společnost, která přestává vidět lidský život jako hodnotu, začíná „vyhazovat“ staré, slabé a nemocné lidi.
- Papež František upozorňuje, že jde o projev duchovní nemoci a ztráty úcty k lidské důstojnosti.
- Církev naopak připomíná, že každý člověk, i v nemoci a stáří, má nezměrnou hodnotu.
2. Význam stáří v učení církve
- Papežové Jan Pavel II., Benedikt XVI. i František zdůrazňují, že stáří je „čas milosti“ a příležitost pro mezigenerační solidaritu.
- Starší lidé jsou „strážci paměti“ a „svědkové naděje“, jejich přítomnost v rodině i společnosti je nenahraditelná.
- Opuštění starších lidí papež nazývá „nemocí“ a „velkou nespravedlností“.
3. Příklady kultury odhazování
- Pandemie COVID-19 odhalila, jak vládní rozhodnutí v mnoha zemích (např. Velká Británie, Itálie, Kanada) vedla ke zbytečným úmrtím seniorů v domovech.
- Eutanazie (MAID) v Kanadě: mnoho lidí volí asistovanou smrt kvůli pocitu zbytečnosti, osamění nebo nedostatku péče – což je důsledek společnosti, která si neváží zranitelných.
- Zneužívání a vraždy starších žen v Africe (např. v Keni a Ghaně) – oběti falešných obvinění z čarodějnictví, motivovaných chudobou a chamtivostí.
4. Následky osamělosti a zanedbání
- Vědecké výzkumy potvrzují, že sociální izolace škodí zdraví stejně jako kouření či obezita.
- Nedostatek doteku a kontaktu zvyšuje stres a riziko předčasného úmrtí.
- Papež zdůrazňuje, že péče o staré a nemocné je projev skutečné lidskosti a úcty k životu.
5. Doporučení pro církev a společnost
Abychom mohli čelit kultuře odhazování, která ohrožuje důstojnost starších osob, musí církev i občanská společnost přijmout konkrétní kroky. Následující návrhy vycházejí z pastoračních zkušeností, papežského učení a výsledků nedávných výzkumů.
1. Reforma systému péče
Je třeba prosazovat politiku, která chrání starší osoby před zanedbáváním, zneužíváním a chudobou. Mnoho vládních systémů zklamalo – zejména během pandemie COVID-19, kdy tisíce seniorů zemřely v izolaci a bez přiměřené péče. Církev musí hlasitě požadovat změny a bránit každému pokusu o dehumanizaci stáří. Zákony by měly jasně stanovovat odpovědnost institucí i rodin a zaručovat seniorům důstojné životní podmínky, přístup ke zdravotní péči a možnost duchovní podpory.
2. Vzdělávání a formace
Kněží, řeholníci, pastorační pracovníci i dobrovolníci potřebují odbornou i duchovní přípravu, aby dokázali doprovázet starší lidi s empatií a respektem. Do formace by měly být zahrnuty i otázky palliativní péče, duševního zdraví, komunikace s lidmi trpícími demencí a doprovázení rodin, které se o své starší členy starají.
Semináře a pastorační kurzy mohou pomoci překonávat stereotypy o stáří a zdůrazňovat, že péče o staré není břemeno, ale služba Bohu.
3. Zapojení seniorů do života farností
Starší lidé nesmějí být považováni jen za příjemce péče. Mají být aktivními členy společenství – mohou se podílet na katechezi, modlitebních skupinách, doprovázení mladých, službě chudým i ve farní liturgii.
Jejich zkušenost, moudrost a trpělivost jsou nenahraditelné. Církev má vytvářet prostor, kde mohou starší lidé sdílet svou víru a zkušenosti s mladšími generacemi, čímž se posiluje mezigenerační solidarita a společenství.
4. Péče o stárnoucí duchovní a řeholníky
Také kněží a řeholníci stárnou – a často zůstávají bez dostatečné podpory. Církev musí vytvářet prostředí, kde budou moci prožívat stáří v pokoji, v kontaktu s komunitou, a ne v osamění. Je třeba zajistit vhodné podmínky pro život i zdravotní péči a podporovat duchovní služby, které jim umožní dál přispívat svým svědectvím a modlitbou.
5. Podpora pečujících osob
Rodinní příslušníci, zdravotníci a dobrovolníci, kteří se starají o starší lidi, potřebují vzdělávání i duchovní posilu. Měli by být vedeni k pochopení, že doprovázení nemocných a umírajících je účast na Kristově lásce a utrpení, nikoli jen fyzická služba.
Péče o starší členy společnosti není pouze povinnost, ale projev lidskosti a víry – naplnění přikázání lásky.
6. Obnova přikázání lásky
Je nezbytné znovu objevit Kristova slova: „Cokoli jste učinili jednomu z těchto mých nejmenších bratří, mně jste učinili.“ (Mt 25,40)
Každý člověk je povolán vidět v druhém Boží obraz, zvlášť v těch, kdo jsou zranitelní a zapomenutí. Kultura odhazování začíná tam, kde ztrácíme schopnost vidět v druhých bratry a sestry.
Církev má být svědkem naděje – ukazovat, že skutečný pokrok nespočívá v rychlosti či efektivitě, ale v lásce, která nikdy nevyřazuje nikoho.
6. Závěr
Lombardi připomíná Ježíšova slova: „Cokoli jste učinili jednomu z těchto mých nejmenších bratří, mně jste učinili.“
Kultura odhazování je podle ní projevem strachu a nevíry.
Církev je povolána být hlasem, který říká: „Staří lidé nejsou odpadky, ale poklad.“